Translate

piątek, 30 sierpnia 2013

Z WIZYTĄ: India Special cz. 1



Tak moi drodzy miłośnicy złomu - ten tłusty materiał, który zapowiadałem już od jakiegoś czasu to miks indyjski. Nazwa oprócz nawiązania do jednego z epizodów TG podkreśla jego specjalność i wyjątkowość. Co prawda relacja szrociaków z Chin też była dosyć mocna, ale tam na ulicach nie było niemal żadnych złomów. Tutaj natomiast zalegają one w ilościach co najmniej znacznych. Ja jestem kontent, mam nadzieję, że i Wy będziecie. Materiały zawdzięczam drugiej połowie, która wypuściła się na połowy. Nie był to co prawda jej pierwotny zamysł ale został on odpowiednio wyperswadowany, dzięki czemu możemy dziś spoglądać na wspaniałe okazy pojazdów eksploatowanych do granic możliwości.

Właśnie takich klimatów brakowało mi w Chinach
Zaczynamy od najbardziej oczywistego hinduskiego samochodu, czyli Hindustana Ambassadora
Tu Ambassadory w wersji Classic czekają na ambasadorów pod MSZ w Dehli
Przypomnę, że Ambassador jako licencja brytyjskiego Morrisa Oxforda III jest tłuczony już od 1957 roku i być może przy pomyślnych wiatrach będzie produkowany dalej. Najśmieszniejsze, że do 2002 roku Ambassadory pełniły funkcję limuzyn rządowych, ale ze względów bezpieczeństwa najważniejsze osoby w państwie poruszają się teraz opancerzonymi BMW serii 7, jednak mniej istotni politycy nadal jeżdżą tymi samochodami.
Hindustan to nie tylko Ambassador. To też mniej znana Contessa (produkcja w latach 1983-2002), czyli licencyjny Vauxhall Victor generacji FE - to też ciekawe auto, bo ostatnie wyprodukowane przez Vauxhalla bez nadzoru Opla.

Contessa Classic w Varanasi...
...w wersji ślubnej
Tuk-tuki (Varanasi)

Delikatnie wrośnięte Suzuki Alto SS80 z Delhi i...
...dumni właściciele, którzy byli bardzo zainteresowani powodem dla którego ktoś robił zdjęcie ich pojazdowi

Tata Indica w Amritsarze

Tutaj interesujące jest nie auto, lecz motocykl. To Royal Enfield Bullet produkowany w Indiach od 1954 roku w niemal niezmienionej do dziś formie. Obecnie jest to najstarsza wytwarzana nieprzerwanie marka motocykli na świecie, a dodatkowo najdłużej produkowany model motocykla w historii
Moto zwłoki w Gangtoku a w tle (oprócz prania) najwyraźniej czai się G klasa w wydaniu Taty
U nas już dawno zamieniłyby się w wino. Takie patykiem pisane
Tuk-tuk ASO Rameswaram. Kanał w razie potrzeby można wykopać
Z zewnątrz niby zwykły autobus jadący z Hospet do Hampi...
...a w środku pełen barok. Pani po prawej zrobiła nawet karpia na te okoliczność. Bilet na ten autobus był dwa razy droższy od takiego samego ale bez kolumienek. No ale za prestiż trzeba płacić

Pady, Suzuki Maruti 800 i jakiś oldskulowy double decker w Mumbaju
To co kiedyś mówił Clarkson o induskich kierowcach niestety okazuje się prawdą. Wszyscy jeżdżą jak popieprzeni, nie zważając na nic. W końcu jeśli mają zginać to i tak zginą, a ich zachowanie na drodze nie ma tu nic do rzeczy, tak po prostu miało być i tyle. Potem odrodzą się jako kot albo rzodkiewka i będą szczęśliwi. Mniejsza z tym, że przy okazji zabiją też innych ludzi, przecież oni też będą szczęśliwi, a ich rodziny jeszcze bardziej. To pewna specyficznie pojęta przysługa i kolejny przykład jednego z wielu obiektywnie destrukcyjnych aspektów oddziaływania religii na ludzi.

To nie Trabant, ale też na literę T - Triumph Herald w sedanie
Cadillac Sixty-Two sedan 1951


Kolejną bardzo popularną taksówką kojarzoną z Indiami (a głównie z Mumbajem) jest Premier Padmini, czyli licencyjny Fiat 1100. Pady produkowano od 1964 do 2001 roku, niemniej na ulicach wciąż jest ich cała masa, co jak się okazuje niektórym przeszkadza. Władze Mumbaju zamierzają wycofać z ulic wszystkie egzemplarze starsze niż 20 lat (czyli co najmniej 4500 sztuk) w obawie o stale powiększający się smog w mieście. Co więcej podobno dwusuwowe tuk-tuki są już zakazane. 
Najpopularniejsza taksówka z Mumbaju to kolejne stare, dobre taksówkarskie żelazo, które powoli przechodzi do historii. Nie tak dawno bowiem zakończono produkcję taksówki nieodłącznie kojarzonej z ulicami Nowego Jorku, czyli Forda Crown Victoria. Hindustan Ambassador jest następny w kolejce...


No wzięli i zepsuli się (Mumbaj)
Czyżbym widział Carry w tle?
Pad jest nagi
Oddzielnym tematem są ciężarówki (głównie marki Tata) słynne przede wszystkim z racji ponadnormatywnego poziomu przyozdobienia czym się tylko dało. I znalazło. Co prawda u nas wąsate Roberty na tirach też takie coś robią ale to zupełnie inna liga niż to co się odbywa w Indiach. W przypadku tej poniższej Taty wielki respect za wspaniałe architektoniczne detale nad szoferką, przydały by się jeszcze tylko bawole oczy i lukarny:
 
Rishikesh

Pan kierowca posiadał dosyć długi język jednakowoż nie chciał zdradzić co palił gdy malował auto
Tych już nikt nie chce malować
Niezła szwagierka (Mamallapuram)
Pondicherry to była francuska kolonia, stąd też tam takie żabojadzie auto
Ten bolid natomiast pozostaje mi bliżej nieznany
Jedno jest pewne, to jeden z pierwszych dwudrzwiowych SUVów. Evoque jest mocno spóźniony
Tuk-tuk w służbie budowlanki w Aurangabadzie
Niemożliwe. Niemal żaden z kandydatów nie ma wąsa. Na pewno nikt ich nie wybierze
To Uno z Kalyanu wygrywa internety. To się nazywa wspaniałym wrostem. Wraz z małym podtopieniem

Kalyan

Kalyan
Skutery można też wykorzystywać jako stoliki w ulicznej jadłodajni
Kończymy takim wózkiem


To by było na tyle z Indii. Gdyby komuś było mało szrociaków to w przygotowaniu mam już miks z sąsiedniego kraju:)

Druga część relacji: kliknij tutaj

14 komentarzy:

  1. Zacny miks, indie otrzymują punkt : 3

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale żeś się napodróżował! A z miksu poproszę Triumpha Heralda, dziękuję. Na ramie był!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie ja. Mój wkład ograniczył się do namawiania żeby robić zdjęcia złomów, no i do przygotowania materiału.

      Usuń
  3. No...zazdroszczę, mnie to najdalej do Afryki wschodniej wygnało ;-)
    A teraz komentarz:
    1. Tu-tuki to w przeważającej większości produkty firmy Bajaj:
    http://www.bajajauto.com/commercial_vehicle.asp
    2. Royal Enfield wsławił się także tym, że był pierwszym i najdłużej produkowanym (coś tam BMW od wielu lat próbuje) motocyklem z silnikiem diesela!
    3. Suzuki India/Pakistan ma podobny stopień zajebistości co Fiat Brasil, pierwszy przykład - APV. Osobna historia to firma Maruti (AAAAA! pożądam!).
    4. To terenowe coś wygląda jakby Hindusi wzięli Morisa Minora i przerobili tak, jak GAZ zrobił M-72 ;-) Nie wiem co to jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieźle, a masz jakąś fotorelację złomową? Ja najdalej zapuściłem się do Chin, a teraz to najbardziej chciałbym odwiedzić Japonię. Póki co jednak ceny biletów (i w ogóle koszty) są zabójcze. Poza tym obawiam się, że po zobaczeniu miejsc takich jak np to:
      http://japanesenostalgiccar.com/2013/08/07/shop-life-a-visit-to-rocky-auto/
      mógłbym już stamtąd nie wrócić.
      Dzięki za konkretne uzupełnienie tematu!
      Zagadkowe szare coś jak na razie pozostaje wiec nieodkryte. Może ktoś będzie wiedział.

      Usuń
    2. 1. No cóż, to było w połowie lat 90-tych, od tego czasu sporo zdjęć i negatywów po prostu zaginęło w czeluściach rodzinnych szpargałów u moich rodziców, coś tam było użyczane...
      2. gruuube miejsce, ale nieźle sobie liczą!
      3. Zagadkowe-szare wygląda znajomo, nie tylko Moris Minor..."dzióra w musku"

      Usuń
  4. Boskie fotki, wspaniały miks - super - well done - slicznie to wygląda a nie jakieś bohomazy ze GSV ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację - ten ostatni materiał z GSV nie był najwyższych lotów.

      Usuń
  5. ale bym ściągnął kontener takich złomowych tuk-tuków bajajów chetaków i lml-i :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tam w Szwecji, śmiga dużo staroci?

      Usuń
    2. zalezy co przez to rozumiesz. Zadziwia liczba starych toyot tzn E80, E90, starych camry i w ogóle. Krokodyle są wszędzie we wszelkich wersjach i stanach. W ogóle jest mega dużo Saabów nie mówiąc już o Volvo. Nie widziałem póki co chyba ani jednej 400. Jeździ b.dużo 700, 900tek i nowszych. Chyba wrócę jakimś 144, sporo ich tu jeszcze. Kiedy lecicie do GB?

      Usuń
    3. E no to nie są stare Toyoty. Stare to dopiero będą w nowym miksie, zobaczysz - DUŻO niższe numery niż E80 i 90:) To rób zdjęcia żelastwa, zrobimy miksa autorskiego. Za jakieś 2 tygodnie śmigamy, czekam na dowód Meśka bo w końcu przerejestrowałem go na siebie (po roku;)

      Usuń
  6. Kuba, zwijaj się, bo ci kanał zamkną. Z tym dowodem to dałeś ciała, że ten 500 kilowy koleś wysiada.

    OdpowiedzUsuń