Witam. Nowy miesiąc
zaczynamy bardzo tłustym materiałem. Po pierwsze już dawno nie było tak
lubianego przez Was cyklu pt. Wywiad ze Złombiakiem. Po drugie nasz aktualny
bohater jest dosyć elitarny, gdyż wyprodukowano go w tej wersji w ilości zaledwie 5.200
sztuk, z czego do dzisiejszych czasów zachowała się mniej niż jedna trzecia z tej początkowej liczby.
Zwyczajowo przerabiam zdjęcie tytułowe, by wydobyć charakter samochodu ale w tym wypadku ewidentnie żabia fizjonomia Lotusa nie wymaga dodatkowego podkreślania.
Ale po kolei. Na Lotusa natknąłem się na jednej z cichych ulic Liverpoolu jakieś 3 miesiące temu. Pomimo zupełnego braku rdzy na nadwoziu, co wynikało z zastosowanej konstrukcji (włókno szklane) Lotus sprawiał wrażenie trochę opuszczonego. Zacząłem robić zdjęcia a ku mojemu zdziwieniu po zaledwie kilku chwilach pojawił się bardzo sympatyczny właściciel Elana. Szybko wdaliśmy się w długą rozmowę zarówno o tym samochodzie, jak i o wielu, wielu innych. Co najważniejsze zgodził się na pokazanie Lotusa na łamach szrociaków i dzięki jego uprzejmości możemy dziś podziwiać to piękne auto. Najpierw trochę zdjęć, potem wywiad z właścicielem, który z oczywistych powodów będzie w języku angielskim. Miałem do wyboru jeszcze włoski (Franco jest Włochem) ale wybrałem ten pierwszy - wszystkim nam chyba jednak będzie trochę łatwiej.
Początkowo myślałem, że to malowanie ze złotym dachem nie jest oryginalne - tymczasem nic bardziej mylnego - tak ma właśnie wyglądać wersja jubileuszowa |
Kojarzycie skąd pochodzą te tylne lampy? Podpowiem, że narodowość właściciela jest tu istotna... |
Oznaczenie na błotniku (130/5) mówi nam, że jest to wersja z silnikiem o mocy 130KM i 5 biegową skrzynią biegów |
Elan dzięki swojej konstrukcji (stalowy szkielet i nadwozie z włókna szklanego) waży zaledwie około 700 kg. Bez nadwozia wygląda tak - link |
Tabliczka upamiętniająca zdobycie w Formule 1 przez Lotusa tytułu Mistrza Świata Konstruktorów odpowiednio w 1972, 1970, 1968, 1965 i 1963 |
Rasowe wnętrze |
Dobra czas na pytania do właściciela tego wspaniałego bolidu.
Please introduce briefly your
vehicle (YOP, version, condition)
The car is a 1972
Lotus Elan Plus2 130s/5
It is called a "plus2" as it has 2 seat in the rear to accommodate for children unlike the standard lotus elan.
The body is fiberglass so doesn't rot, it is very light weight. 5 speed gearbox, it has a monocoque chassis, twin Weber carburetors, twincam engine and big valves as it is the 'S' version.
It is called a "plus2" as it has 2 seat in the rear to accommodate for children unlike the standard lotus elan.
The body is fiberglass so doesn't rot, it is very light weight. 5 speed gearbox, it has a monocoque chassis, twin Weber carburetors, twincam engine and big valves as it is the 'S' version.
How long do you have it?
I bought the car in 2006, it was fire damaged in the engine bay, it took me 5
years to restore the car to a road worthy state.
I rebuilt the engine, changed the wiring loom for new, replaced all hoses, and burned components, replaced windscreen, body work and paint on the front end.
I rebuilt the engine, changed the wiring loom for new, replaced all hoses, and burned components, replaced windscreen, body work and paint on the front end.
What are the
advantages of this vehicle?
Insurance is not expensive as it is a classic car.
The tax is free.
Fiberglass body/no rot.
Quick and light.
Rare.
Unique.
Inexpensive parts.
Rear seats.
Comfortable.
What are the disadvantages
of this vehicle?
You can't drive on unleaded fuel.
Chassis can rot.
Rotoflex on rear need replacing often.
Fire hazard if wiring loom gets old.
Fire hazard if the fuel lines perish on the carburetors.
Chassis can rot.
Rotoflex on rear need replacing often.
Fire hazard if wiring loom gets old.
Fire hazard if the fuel lines perish on the carburetors.
I know that Lotus cars from
those years had a large proportion of parts from other cars. What can You list
in this car?
Front windscreen - Ford Consul Capri
Front Bumper - Ford Anglia 105E
Rear Bumper - Wolseley Hornet
Rear Light Clusters - Alfa Romeo 105/115 Serie Coupé Later cars used Lucas (Jaguar E-Type) units
Suspension (front) - Triumph Herald parts
Brake Disks - Triumph Herald
5 Speed Gearbox derived from the Austin Maxi.
The trim under the front bumper around the grill is also Ford Anglia 5/7 CWT. VAN Model 307E/308E
The hinges on the boot are Hillman Imp
The rubbers on the brake and clutch pedals are also Hillman Imp.
The steering rack is a modified Triumph Herald
and a lot more.
What other interesting cars
have You had in the past?
1982 MK1 Golf GTI
1994 BMW 325i
1976 MGB GT
1972 TR6
1972 Lancia Fulvia
2007 Mini Cooper
What are your plans related
to this car?
The Lotus is now in a garage in Burnley getting:
- new brakes/discs/hoses
- new suspension all round
- new bushes on all the running gear
- new specifically engineered drive shafts (no need for rotoflexes anymore)
- new engine mounts, gearbox mounts, differential mounts, engine tune up
Future plans:
- new tires
- refurb wheels
- body work detailing
Thank for your time mate.
Pozostałe części cyklu:
Lampy pochodzą z Alfy Giulio GT. Wygrałem coś? ;-)
OdpowiedzUsuńNie, bo odpowiedź była zawarta w tekście;) Swoja drogą to te określenie "Alfa Romeo 105/115 Serie Coupé" jest bardzo fajne. U nas jest prawie nieznane a pozwala ładnie objąć ten cały bajzel z nazewnictwem tego typoszeregu Alf.
UsuńAle tłusto. Tylko to "monocoque chassis" to bzdura, gdyż Elan nie był samonośny tylko - jak widać na zdjęciu z linka - miał centralną ramę.
OdpowiedzUsuńNo to jest ewidentny byk. O dziwo powtarzają go w wielu angielskich publikacjach.
UsuńAleż to musi świetnie się prowadzić!
OdpowiedzUsuńSamochód jest ekstremalnie niski. Tak na oko to nawet Preluda III jest wyższa.
Usuńa tak z ciekawości- skąd brać benzynę ołowiową?
OdpowiedzUsuńNie ma potrzeby. Kupujesz specjalny dodatek do benzyny bezołowiowej. Tak samo muszę robić też ze swoją Skodziną - ona też potrzebuje ołowiówki.
UsuńQropatwa, co sądzisz o pomyśle opisania czegoś sporo młodszego (1990-1998), nie powiem czego, bo tak popularne, że wyśmiejesz, ale ujeżdżam w tempie 60000km rocznie i nigdy nie stałem na poboczu, i za to go kocham, bo to jedno z ostatnich aut z epoki przed nastaniem zaplanowanej przydatności?
OdpowiedzUsuńHmm zależy co to, zależy jak to wygląda, zależy od historii. Napisz po prostu na maila szrociakowego. Niedługo akurat w Wywiadzie ze Złombiakiem będzie coś młodszego bo z rocznika 1990 czy 1991.
UsuńPoszło na maila zatem. Może nie wyśmiejesz.
Usuń