Podejrzewam, że dzisiejszy
materiał może spowodować u Ojca Baldwina ostrą palpitację serca, a potem gwałtowne
zejście, no ale mówi się trudno. Trzeba w końcu coś publikować. Tekst wziął się stąd, że jakiś czas temu powyższy osobnik rzucił tezę, że tylnosilnikowych Skód to już jest we Wrocławiu jak na lekarstwo. Jako równie wielki miłośnik starych Skodilaków nie mogłem puścić tego mimo uszu.
Najnowsze rewju
będzie dotyczyć głównie Skód typoszeregu 742, a konkretnie to modeli takich jak: 105, 120, 125, 130, 135 i 136 produkowanych w latach 1976 - 1990. Dodatkowo będzie też kilka pochodnych aut z typoszeregu 743/747 (Skoda Garde i Rapid). Wbrew pozorom, ku mojej uciesze, zachowała się ich dosyć spora liczba (w tym nawet kilka tych
najstarszych, jeszcze na chromach), co tylko pokazuje jak dobrą konstrukcję
stworzyli Czesi. Dostępność części jest też dobra, nic tylko kupować sobie
takie auto jako dupowoza. Dalszych szczegółów można się wywiedzieć stąd, a ja tymczasem
zapraszam na Wielki Przegląd Wrocławskich Skodilaków. Jak już sama nazwa mówi, nie jest to wpis z załączonymi 5 zdjęciami na krzyż, tylko coś znacznie konkretniejszego:
|
Po tym poznajesz Skodę w dobrym stanie - znaczy teren |
|
Tą kiedyś usiłowałem zanabyć ale karteczki wkładane za szybę chyba przez rok nic nie dały |
|
To jest jedna z najbardziej znanych wrocławskich 105tek. O dziwo jeździ bo zmienia pozycję co kilka dni |
|
W tle 2 youngtimery - Omega A i Espace I |
|
WBK Bank Skodowy |
|
Mile Miglia pojawiła się już tutaj |
|
Literka S na końcu jest w pełni uzasadniona |
Skody cieszyły się sporą
popularnością, wyprodukowano ich aż 2 020 250 sztuk. Większość sprzedaży to
oczywiście sprzedaż na rynek wewnętrzny ale wyeksportowano też trochę
egzemplarzy. Najciekawsze są te na rynek angielski z kierownicę po prawej
stronie. Widziałem nawet taką ostatnio na sprzedaż w Czechach.
Według statystyk samochodów zarejestrowanych w Republice Czeskiej jeszcze w 2002 roku (a więc 12 lat po zakończeniu produkcji) ten typ Skód był najpopularniejszym samochodem spotykanym na ich drogach.
|
O Poldon w kombiaczu |
|
Cytryn i Gumiak też lubio Skody |
|
Ale ładna |
|
Dziwne ma te szparunki. Przypominają te wytatuowane druty na łapskach osiłków |
|
Zajebistość tej Skody zaciemnia obraz |
|
Ale fajny wrost |
|
Ale nie wiem co napisać |
|
Wrocław ma w pewnym sensie szczęście z tą kostką. Na żadnej innej nawierzchni stare samochody nie prezentują się tak dobrze jak na przedwojennej wrocławskiej kostce granitowej. Poza tym jak jest mokro to nawet taką Skodą pochodzisz bokami jak zły |
|
Ta stoi koło mojej babci. Teraz cała Polska już wie!!! |
|
4 reflektory, napęd na tył i shadowline - to musi być BMW |
|
W tle przyczaił się Borewicz w bieli |
|
Ta chyba zostanie tu na dłużej |
|
Codziennie przejeżdżałem koło niej a jakoś nigdy nie zrobiłem jej zdjęcia |
|
10 punktów za precyzję z jaką właściciel pomalował felgi |
|
Czyżby german style? |
|
Ale fajny kolor |
|
Zadbana szwagierka. A tak BTW to dobre koło - Apollo |
|
Rapidek parkuje na Zakrzowie, był już u mnie w jakimś miksie |
Interesujący
i mało znany epizod związany ze Skodą 105 to jej małe starcie z
Peugeotem. Szczegóły podaję po czesku, jako wystarczająco zrozumiałe a
to tego fajnie wyglądające:
"Vozy Škoda 105 dodávané do Francie musely být přeznačeny na Škoda 1050 -
ve Francii má totiž třímístné číselné označení vozu s nulou uprostřed
chráněné automobilka Peugeot."
|
Wczesny Rapid |
|
No i wyszło, że jeździsz rowerem po pijaku... |
|
Kolejna ekskluzywna Skoda Rapid. Niestety trochę dłubnięta. Srebro jej nie służy |
|
Powyższy i poniższy Skodilak pojawiły się już w historycznym, bo pierwszym szrociakowym miksie ever, czyli miksie zzakrzowskim |
|
S125 - dosyć rzadki widok |
Przy okazji zaznaczam, że na
polskojęzycznej wikipedii jest mały błąd związany z liczbą wyprodukowanych
egzemplarzy Skody 135 i 136. Podają tam jakieś abstrakcyjne liczby rzędu w przybliżeniu odpowiednio 1000 i 1600 egzemplarzy, co czyniłoby te modele bardzo ekskluzywnymi, a w rzeczywistości tak nie było.
Wyprodukowano więcej, choć nie tak znowu dużo bo około 6000 sztuk każdego typu. Co przy okazji nie dowodzi popularnego twierdzenia, że wikipedia
jest kiepskim źródłem informacji, jak to często uważają niektóre osobniki nie
zastanawiając się zbytnio nad bezzasadnością tego stwierdzenia. Trzeba po
prostu potrafić z niej korzystać i zawsze potwierdzać interesujące nas informacje na edycjach krajowych właściwych
dla danego tematu. Jak ktoś ma dalej wątpliwości to niech załączy sobie polską stronę
o Fiacie 125p i powie, co jest tam takiego niewiarygodnego, albo niemiecką o Mercedesie W124. Face with that.
|
W ogóle nie widać gdzie była robiona... |
|
Powyższe dwa Skodilaki stoją w miejscu o którym pisałem szerzej tutaj |
|
Nie wiem co stało na środku i odjechało ale z boku też jest jakaś Skoda |
|
A to drodzy Państwo nie jest Rapid... |
|
...tylko Skoda Garde (typ 743), poprzednik Rapida |
|
Skoda, która kiedyś należała do red. Kozy. W tle kolejna |
|
Ta 105tka wyglądała jak nowa |
|
To też już gdzieś było ale nie pamiętam gdzie. A nie, już wiem |
PS 1. Adam podesłał jeszcze jedną bardzo interesującą
105tke:
PS 2. Lordessex dosłał takie zdjęciwo:
|
Fajnie, że w ruchu. Za wolantem dziadek - pewnie pierwszy właściciel |
Zdjęcia dostarczył w zdecydowanej większości niezawodny i wszechmający Piotrek. Moja rola ograniczyła się do tekstu, opisów i dodania zaledwie kilku ostatnich zdjęć, które nie powtarzały się z wcześniejszymi. Wielkie dzięki raz jeszcze!
W cyklu Wielkich Przeglądów ukazał się jeszcze Wielki Przegląd Kaszli Wrocławskich
Brakuje jednej fajnej 105. Podesłać na maila ?
OdpowiedzUsuńNo jak fajna to dawaj.
UsuńPiękny wspaniały, cudny miks ... oglądam wciąż i wciąż .,, dziękuję , super głowa mnie rozbolała z tego szczęscia idę się połozyć o nie już leżę na dywanie ...
OdpowiedzUsuńNie tak szybko, zaraz będzie mały update w postaci 105tki na starych legnickich blachach:)
Usuńpacze pacze ;) możesz abdejtować też stąd
OdpowiedzUsuńhttps://www.facebook.com/baldwin.ojciec/media_set?set=a.1393717434179173.1073741830.100006227887771&type=3
ta na dole w kszaczorach glx z 4 swiatłami jest z Leśnicy ale czy to Wrocław ?
stoi przy torach do Legnicy jak się jedzie ...
No Leśnica to jeszcze Wrocław.
Usuńbłogostan
OdpowiedzUsuńAleż one śliczne. Budzą moją sympatię. Zdecydowanie jeździłbym. Może nie codziennie i nie wszędzie (na sprzętowóz to się nie za bardzo nadaje) ale na rajdy Złomnika tudzież Nity - jeżely pan pozwoly, z przyjemnościom.
OdpowiedzUsuńNo nie...przez Was dwóch (Q & B) zaczynają się mnie te skody poważnie podobać! Bo pierwsza Oktawia, MB100 (ta ze skrzydłami na tyle) oraz wszelkie 2-drzwiowe Rapidy to nigdy nie przestały ;-)))
OdpowiedzUsuńTa ze skrzydłami to 1000MB, która nawiasem mówiąc też występowała w 2óch furtkach jako 1000MBX - spora rzadkość. Jej następca, czyli Skoda 110R Coupe to już niemal masówka przy MBXie.
UsuńJA wam tylko powiem że Skoda 105 to auto którym jeżdzi się wspaniale, jakość wykonania - w porównaniu do favorit i felicji hmm inna epoka inny swiat, na codzien jeżdzę felicja czesto też favo ale tylko z 105 tki nie chce wysiadać, nie chcę jeżdzic inną , inne auta to są jezdzą ale te stare skody to jest więż, szansa zycia dla nich za co te autka się odwdzięczają i chcą jezdzic i jezdzic ... szanowane i dbane, nawet przez kogos z minimalną wiedzą techniczną są długowieczne ,dziś coraz trudniej ... o o kogoś z wiedzą techniczną nawet na poziom by sprawdzić poziom plynu to ... panie hohohoh., najgorsze jest to że niedługo chyba tylko pod maskę zaglądac ma tylko ASO ... ale na szczęście dla nas i naszych 105 tek to nie nastapi nigdy ...
OdpowiedzUsuńSkody idealne!!!
OdpowiedzUsuńDałeś, Autorze, link do twego pierwszego dzieła. Śmiać się możesz, że z takim opóźnieniem, ale jednak mała uwaga: autek prezentowany jako Sunny B310 Coupe jest w rzeczywistości Cherry N10 Coupe (model do 1980 włącznie), wiem bo miałem. Przepraszam...
Jestem Pimito, za ChRL nie kumam jaki profil wybrać....
Z tym autem był spory kłopot bo jest wiele sprzecznych ze sobą materiałów na na ten temat. Nawet szanowny Notlauf nie był pewny co to. Zaraz to poprawię w takim razie. Bardzo się cieszę, że napisałeś, bo nie miałem pewności co to jest.
UsuńZ tymi profilami to też nigdy nie wiem szczerze powiedziawszy.