Tak wiem – nie zaczyna
się zdania od "a więc", ale tak właśnie zrobię. A więc wyobraźcie
sobie taki oto "prodżekt". Bierzecie aktualnego Mustanga GT,
doklejacie mu mega obrzydliwy przód, który przywodzi na myśl tylko głowę
komara, na tył wrzucacie tylne klosze z Mercedesa-AMG GT, dorzucacie tam trochę
plasteliny, no i najlepsze na koniec – nazywacie to Warszawą M20 GT. WARSZAWĄ
M20 GT. Jeszcze raz – WARSZAWĄ M20 GT Cizas naprawdę? Kto u licha mógł w ogóle
wpaść na tak absurdalny pomysł? U kogo w głowie zaszedł proces myślowy
zakończony wnioskiem – tak, na pewno będzie zbyt na tego brzydszego i zapewne
droższego Mustanga tylko dlatego, że ktoś coś tam pogmerał z przodem i tyłem i
nazwał to Warszawą. Na bank ludzie to kupią.
![]() |
KHM Motor Poland |
Poważnie? Naprawdę
w to wierzycie? Naprawdę - aż nie wiem od czego zacząć. Zacznę więc od historii
- w pewnym sensie zgodzę się z głosami, że tym razem twórcy reinkarnacji
polskiej motoryzacji poszli po rozum do głowy i zamiast tworzyć całkiem nowe
auto zrobili tylko lifting czegoś istniejącego. To istotna lekcja po wielu
nieudanych projektach np. znanej wrocławskiej styropianowej Warszawie autorstwa
mojego znajomego z Polibudy. Tyle, że nie wyciągnięto tu najważniejszej lekcji.
Nazwy typu „nowa Warszawa” , czy „nowa Syrena” są oczywiście nośne medialnie, czego
wszyscy byliśmy świadkami w przeciągu kilku ostatnich lat, ale zupełnie nie są
nośne w najistotniejszym aspekcie – w wynikach sprzedaży. Nie wiem czy twórcy
tych wszystkich reinkarnacji zadali sobie trud przemyślenia takiej kwestii – z
czym kojarzy się w motoryzacji hasło Warszawa, Syrena, czy Polonez. Pominę może
moje skojarzenia z kiepską jakością i powiem tylko, że te nazwy na pewno nie
kojarzą się z autem na które chciałbym wydać kilkaset tysięcy złotych.
Sentyment do aut sprzed lat jest u nas mocno przeceniany – to, że wujek Stasiek
uśmiechnie się pod wąsem na myśl o Polonezie zupełnie nie oznacza, ze poleci z
kasą w zębach po jakiś nowy twór, który ma nawiązywać do starego auta.
Największa grupa admiratorów tego typu projektów to gimbaza w koszulkach z
orłem na piersi, ale i u jest pewny problem - oni zwyczajnie nie mają kasy. A
nawet jeśli już dysponowaliby takową to ich deklarowany patriotyzm szybko
przegrałby z kilkuletnim M3 od niemieckiego najeźdźcy. Także ta grupa odbiorców
jest czysto teoretyczna i trochę mało rozsądnym posunięciem jest na nią liczyć.
Idąc jeszcze tropem samego Mustanga – za nim stoi faktyczna legenda,
skojarzenia z Mustangiem są tylko i wyłącznie pozytywne. Jest jeszcze jeden
problem - przykłady udanych reinkarnacji prawie zawsze wiążą się z dużym
producentem samochodów, który na jakimś etapie stwierdza, że zrobi sobie jakiś
model nawiązujący do starego jak np. Fiat 500. Są co prawda małe manufaktury,
jak np. Singer – ale tam wzięto na warsztat auto kultowe, rozpoznawalne i pożądane
w każdym kraju (Porsche 911) i jeszcze je ulepszyli technicznie, a co
najistotniejsze - wizualnie. Warszawa M20 Coupe to propozycja nie przywodząca
na myśl żadnej legendy motoryzacji, a do tego po prostu szpetna - komu może
podobać się ten przód podziurkowany jak u TVR Tuscana? To był zabieg stylistyczny
dobry na przełomie wieków (czyli prawie dwie dekady temu) ale nie teraz! Dobry
design powinien charakteryzować się świeżością, a nie dosyć czytelnym dla
każdego szanującego się petrolheada smrodem wskazującym na ostre
przeterminowanie.
![]() |
KHM Motor Poland |
Jak ostatnio ktoś
słusznie napisał u mnie w komentarzach na FB - czekamy już tylko na
reinkarnację Tarpana jako luksusowy SUV, konkurencję Mercedesa klasy G.
No nie trzyma się to kupy :) ja wolałbym powiedzieć, że mam mustanga niż warszawę GT, zupełnie inna legenda :)
OdpowiedzUsuńA kiedy część 2 Szrociakowych Dożynek?
OdpowiedzUsuńKarta na której mam filmiki nie za bardzo chce współpracować :/ Ale zdjęcia mam.
Usuńfajnie, jest oficjalny komentarz forda, że nie współpracuje z KHM Motor Poland:
OdpowiedzUsuń"W związku z ukazującymi się w mediach informacjami na temat rzekomej współpracy firmy KHM Motor Poland z Ford of Europe przy realizacji projektu Warszawa M20 GT informujemy, iż nie została podpisana żadna umowa dotycząca jakiejkolwiek kooperacji Forda ze wspomnianą firmą.
Używanie logotypu Ford na stronie internetowej KHM Motor Poland z informacją o takowej współpracy jest bezpodstawne i bezprawne". :)
Trudno im się dziwić, ja też nie chciałbym żeby moje nazwisko, czy moja firma była kojarzona z tym autem :)
UsuńWielka szkoda, że polska branża motoryzacyjna nie istnieje. Nadzieje pokładaliśmy w Solaris, że może kiedyś rozpoczną produkcję samochodów osobowych, ale firma została sprzedana i czar prysł. Czekamy na bohatera ;).
OdpowiedzUsuń