Translate

niedziela, 22 stycznia 2017

Z WIZYTĄ: W Autoworld Muzeum (Belgia)


Witam. Dziś na szrociakach przeniesiemy się do Brukseli i zanurzymy w świecie takich marek jak FN, Hurtu, Sizaire-Nadin, Delage, Voisin, Hermes, czy Rochet-Schneider. Przyznam, że materiały do tego wpisu kisiłem na dysku od dobrych kilku miesięcy - niemniej ukisiły się na tyle dobrze, że w końcu nadają się do spożycia. Osobiście nie miałem okazji być w tym wspaniałym miejscu (fenomenalny budynek skrywający kolekcję), ale zrobił to za nas pewien stały czytelnik szrociaków. W związku z tym musicie mi pozwolić na dosyć oszczędne opisy do zdjęć - trudno napisać coś konkretnego o poniższych samochodach, skoro, w dużej części, nie widziało się ich nigdy na oczy - a trzeba wiedzieć, że w brukselskim muzeum nie znajdziecie zbyt wielu samochodów popularnych. Do tego większość zbiorów to rzadkie samochody przedwojenne i powojenne do maksymalnie lat 70. ubiegłego wieku (może z małymi wyjątkami). Sporo tam pojazdów rodzimej, belgijskiej produkcji jak np. samochody marki FN (Fabrique Nationale de Herstal) znanej głownie z produkcji broni palnej. Historia tego muzeum jest dosyć ciekawa - założył je Ghislain Mahy, który któregoś dnia stwierdził, że będzie zbierać stare samochody (a było to w latach kiedy takie hobby było czymś dziwnym dla społeczeństwa). Robił to na tyle skutecznie, że dziś cała kolekcja liczy około 1000 samochodów, z czego mniej, więcej 230 znajdziecie w Autoworld. Zaczynamy - po dużej selekcji zostało "tylko" 81 zdjęć:

Do odwiedzin muzeum zapraszał Mustang Fastback reklamujący 50-lecie modelu


Austin Swallow
Przyznam, że nazwa jest dosyć... ciekawa
Dixi
To coś ze Stanów

Messerschmitt KR-200



Pożarnicza Minerva


Sunbeam Alpine z 1954 roku
Alfa-Romeo 2500 Będzie Supersport Jak Odpali z 1948 roku
Elektryczny Peugeot VLV z 1941 roku
FN Tricar





Wanderer W3

FN 1300 Sport z 1925 roku
Coś + 4CV


Lambo Espada
"Kanadyjska" Alfa-Romeo

XK120
"Brown Bugatti"
To Bugatti model 57 z unikalną karoserią zaprojektowaną w 1954 roku przez artystę Jacque Browna - stąd nazwa. Ponoć pod spodem nie ma już oryginalnego podwozia - w zamian wjechało coś od VW


Abarth GT 750 Zagato z 1957 roku
A110-tka z 1971 roku
Hudson Italia!
Cudowne AMC AMX/3 z 1971. Zmontowano zaledwie 6 egzemplarzy, a ostatnio jeden z nich był na sprzedaż w USA
Tej cudownej sylwetki nie da się pomylić z niczym innym - Maserati A6G. 
W tle Ferrari Boano 250 GT z 1957 roku
Bizzarini AMX/3 Spyder w 1971 roku




Porsche 935/5 Vasek z 1977 roku

Lancia Fulvia HF 1600 z 1969 roku

GTA
AMC Pacer
Turbo 2 - tłusta ewolucja 5-tki

Fajniutka Celica I generacji



Ależ to jest pięknie koślawe auto
To - rzecz jasna - Matra 530LX
Honda S800 sprowadzona pewnie ze Stanów - widać po tych strasznych obrysówkach
Jak na złość - bo wbrew wstępniakowi - widzimy mały dział aut popularnych


Kolejny miły akcent z Europy Wschodniej - Skod Felicia
Mazda 121

Omega z 1929 roku
To prawdopodobnie Bugatti Typ 44 z 1927 roku
"Sportowy" Ford T
Ravel z 1925 roku
4CV


O - jest i coś z naszych okolic Tatra 600 Tatraplan
Standard Vanguard

Specjalność zakładu - belgijska marka Minerva (1902-1938)



Podziękowania dla Jakuba za udostępnienie zdjęć do relacji.





6 komentarzy:

  1. Czy błąd z Mazdą 121 był zamierzony? :-P
    "Lordessex"

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak myślałem :-P. A wozy strażackie Minerva to chyba w Polsce nawet występowały przed wojną. Mam zdjęcie jednego ze zlotu w Sochaczewie.
    "Lordessex"

    OdpowiedzUsuń
  3. naprawdę super muzeum z super autami - a naprzeciwko tego budynku jest muzeum lotnictwa - tez fajne eksponaty. Także warto zobaczyć a do Brukseli latają tanie linie więc warto się wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest o tym w najnowszym Classicauto również ;-)

    OdpowiedzUsuń