Translate

poniedziałek, 7 lipca 2014

PRAWDZIWY SZWAJCAR: Framo Stromer




Na towarzyszącej lipskim targom AMI 2014 wystawie samochodów zabytkowych pojawił się jeden pojazd, którego widzę po raz pierwszy w życiu. Ten malutki niemiecki streamliner zafascynował mnie do tego stopnia, że postanowiłem zaprezentować go bliżej na łamach szrociaków. 
To co widzimy na poniższych zdjęciach to przedwojenny trójkołowy Framo Stromer, zaprezentowany światu po raz pierwszy w 1932 roku. Dostępny był z trzema motocyklowymi silnikami DKW o pojemnościach 200, 400 i 600 ccm. Co ciekawe, początkowo tylko jedno przednie koło przenosiło napęd, potem konstrukcję "znacznie unowocześniono" i nabywcy mogli cieszyć się już napędem na aż dwa przednie koła.
Nadwozie dzięki swojej konstrukcji (prosta stalowa rama + drewniana rama nadwozia pokryta dermą) ważyło zaledwie 300 kg. Produkcja zamknęła się w 1935 roku liczbą ledwie 360 egzemplarzy, co dziś czyni to auto bardzo rzadkim.


Atrapa chłodnicy jest w tym wypadku rzeczywiście atrapą. Silnik był chłodzony powietrzem i nie potrzebował chłodnicy




Urokliwe oryginalne blaszki



3 komentarze:

  1. Fajny.
    I on miał przedni napęd?
    Już wiem, skąd czerpali inspiracje ludzie tworzący Corbin Sparrow. Choć ten ostatni z tylnym napędem, w dodatku elektrycznym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaskakująco ładnie wygląda jak na takie dziwadło :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ależ bym takim pomidorem tu i tam...

    OdpowiedzUsuń