Translate

czwartek, 2 sierpnia 2018

PRAWDZIWY SZWAJCAR: 1962 Amphicar 770




Witam. Na początek sierpnia mam dla Was ultra rarytaśne auto, jakim bez wątpienia jest Amphicar 770. Jest to pierwsza masowo produkowana amfibia, która była skierowana do odbiorców prywatnych - wcześniej jedynie wojsko miało dostęp do tego typu zabawek. Określenie "masowo produkowana"  jest jednak tu nieco na wyrost - nie wiadomo ile dokładnie Amphicarów zostało wyprodukowanych, w zależności od źródła jest to od 3 do zaledwie 4 tysięcy sztuk, z czego większość sprzedała się w USA. Auto generalnie nie cieszyło się popularnością - po pierwsze do poruszania się nim po wodzie była potrzebna odpowiednia dla danego rynku licencja, a po drugie nie był to tani pojazd - w Niemczech jego cena stanowiła ekwiwalent około dwóch nowych VW Garbusów. Jeszcze kilka lat po zakończeniu produkcji można było nabyć nowe pojazdy, które nie sprzedały się wcześniej. Nazwa to oczywiście połączenie słowa amfibia i samochód (car), a za projektem i produkcją stoją Niemcy. Amphicar został zaprojektowany przez Hannsa Trippela i był produkowany przez firmę Quandt Group (tak - to Ci ludzie od BMW) w Lubece i Wittenau - znanej dzielnicy Berlina. Z tyłu auta, pod klapą, znajdował się rzędowy silnik pochodzący z Triumpha Heralda o pojemności 1147 cm3 o mocy około 43 KM.



Nie za wiele, ale wystarczyło to do w miarę sprawnego poruszania się po lądzie, jak i w wodzie. W tym drugim środowisku wadą było sterowanie wyłącznie poprzez skręt przednich kół, co nie jest najbardziej efektywną metodą - zwrotność była zatem dosyć mizerna.



Samochód powstawał w latach 1961 - 1968. Dziś jest wybitnie kolekcjonerskim obiektem - ich ceny są dosyć wysokie, tym bardziej byłem więc w szoku widząc jedno z nich na oławskich blachach.





1 komentarz: